BLACK NOVEMBER

ALLT 40% BILLIGARE!

Kampanjen avslutas i:

14h
: 43m
: 19s

LLMÄNNA VILLKOR FÖR ONLINEBUTIKEN BIMAGO.SE 

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR ONLINEBUTIKEN BIMAGO.SE 

Ägaren till webbplatsen är Artgeist Sp. z o.o., med huvudkontor i Wrocław, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 26, 53-659 Wrocław, registrerat i det nationella domstolsregistret av distriktsdomstolen i Wrocław – Fabryczna, VI kommersiella avdelningen av det nationella domstolsregistret under nummer KRS 0000350602, momsregistreringsnummer: 7262622485, REGON: 100848543, med ett fullt betalt aktiekapital på 6.120.000,00 PLN. 

Nedan hittar du de allmänna villkoren, som bland annat innehåller information om hur du gör en beställning som leder till ett avtal, detaljer om genomförandet av det ingångna avtalet, tillgängliga leverans- och betalningsmetoder på webbplatsen, ångerrättsproceduren och klagomålsprocessen. 

Om du har kommentarer, frågor eller bekymmer, finns vi tillgängliga via e-post på info@bimago.se eller per telefon på +44 020 3499 5614. 

Vi informerar dig om att vi har utsett en kontaktpunkt som kan användas för direkt kommunikation med myndigheterna i medlemsstaterna, kommissionen, Digital Services Board samt med köpare som använder webbplatsen. Kontaktpunkten är tillgänglig via e-postadressen info@bimago.se. Kommunikation kan ske på polska eller engelska. 

§ 1. Definitioner 

För ändamålen av dessa villkor har följande termer nedanstående betydelser: 

  1. Pris – det värde uttryckt i monetära enheter som Köparen är skyldig att betala Säljaren för varan; 
  1. Ordinarie pris – det pris som erbjuds Köparen för köp av varan utanför kampanjperioder eller prisnedsättningar; 
  1. Rabattkod – en teckenserie som Köparen kan använda för att sänka priset, betala priset eller en del av priset; 
  1. Konsument – en fysisk person som ingår ett avtal med Säljaren som inte direkt är relaterat till deras affärs- eller yrkesverksamhet; 
  1. Köpare – en fysisk person, juridisk person eller organisatorisk enhet med rättskapacitet, särskilt en Konsument eller en "Företagare med konsumenträttigheter" (PNPK); 
  1. Nyhetsbrev – e-postmeddelanden som innehåller information om nyheter, kampanjer eller varor relaterade till webbplatsen; 
  1. Företagare med konsumenträttigheter (PNPK) – en fysisk person som ingår ett avtal med Säljaren relaterat till deras affärsverksamhet där avtalets karaktär inte har en professionell karaktär, baserat på affärsområdet som finns tillgängligt i det Centrala företagsregistret och informationssystemet; 
  1. Villkor – dessa villkor för webbplatsen www.bimago.se, tillgängliga på https://www.bimago.se/forsaljningsvillkor
  1. Webbplats – webbplatsen som drivs på www.bimago.se och dess tillägg; 
  1. Säljare – Artgeist Sp. z o.o., med huvudkontor i Wrocław, ul. Gen. Władysława Sikorskiego 26, 53-659 Wrocław, registrerat i det Nationella domstolsregistret vid distriktsdomstolen för Wrocław – Fabryczna, VI kommersiella avdelningen av det Nationella domstolsregistret under nummer KRS 0000350602, momsregistreringsnummer: 7262622485, REGON: 100848543, med ett fullt betalt aktiekapital på 6.120.000,00 PLN; 
  1. Varor – lös egendom som erbjuds av Säljaren via webbplatsen; 
  1. Köparens innehåll – all information som tillhandahålls av Köparen för lagring på Köparens begäran i webbplatsens IT-system eller för publicering på webbplatsen, t.ex. ytterligare frivilligt tillhandahållen information, kommentarer eller omdömen om varorna; 
  1. Avtal – ett avtal som ingås mellan Säljaren och Köparen om försäljning av varor; 
  1. Elektroniska tjänster – alla elektroniska tjänster som tillhandahålls av Säljaren till Köparen via webbplatsen; 
  1. Beställning – Köparens viljeyttring som direkt syftar till att ingå ett köpeavtal, specificerat i synnerhet typ och antal varor. 

§ 2. Inledande bestämmelser 

  1. Säljaren säljer varor via webbplatsen och tillhandahåller samtidigt elektroniska tjänster till Köparen. Köparen kan köpa de varor som anges på webbplatsens sidor. 
  1. Webbplatsen är inte avsedd för att ingå avtal mellan köpare. 
  1. Dessa villkor fastställer reglerna och villkoren för användning av webbplatsen samt rättigheter och skyldigheter för Säljaren och Köparen. 

§ 3. Elektroniska tjänster relaterade till webbplatsen 

  1. Säljaren tillhandahåller följande elektroniska tjänster till Köparen relaterade till användningen av webbplatsen: 
    1. bläddra bland offentligt tillgängligt innehåll på webbplatsen; 
    2. lägga en beställning och ingå ett avtal; 
    3. prenumerera på nyhetsbrevet; 
    4. lämna Köparens innehåll. 
  2. De elektroniska tjänsterna tillhandahålls till Köparen kostnadsfritt. 
  1. För att använda de elektroniska tjänsterna behöver Köparens dator eller programvara inte uppfylla några särskilda tekniska krav. Följande är tillräckligt: 
    1. tillgång till internet, 
    2. ett standardiserat, uppdaterat operativsystem, 
    3. en standardiserad, uppdaterad webbläsare med cookies aktiverade, 
    4. en aktiv e-postadress. 
  1. För att säkerställa Köparens säkerhet och säker överföring av data relaterade till användningen av webbplatsen tillämpar Säljaren tekniska och organisatoriska åtgärder som är lämpliga för säkerhetsnivån, särskilt åtgärder för att förhindra obehörig åtkomst till eller ändring av personuppgifter. 
  1. Eftersom webbplatsen utgör ett IT-system som hanteras av Säljaren kan Säljaren utföra tekniska och IT-relaterade arbeten som syftar till att utveckla webbplatsen till högsta möjliga nivå. 

§ 4. Webbplatsinnehåll 

  1. Det offentligt tillgängliga innehållet på webbplatsen inkluderar material såsom texter, foton och grafik. 
  1. Det är möjligt att anonymt, dvs. utan att ange personuppgifter, surfa på det offentligt tillgängliga innehållet på webbplatsen. 
  1. Innehållet på webbplatsen är skyddat av upphovsrätt. 
  1. Detaljer om immateriella rättigheter beskrivs i § 21 i användarvillkoren. 

§ 5. Göra en beställning och ingå avtal 

  1. Köparen kan göra en beställning utan att registrera sig som användare på webbplatsen. 
  1. Alla beskrivningar av varor som finns tillgängliga på webbplatsen utgör inte ett erbjudande i den mening som avses i gällande civilrättsliga bestämmelser, utan en inbjudan att ingå ett avtal. 
  1. En beställning görs genom att lägga till de varor som köparen är intresserad av i varukorgen och därefter fylla i beställningsformuläret. Formuläret måste innehålla de uppgifter som är nödvändiga för att genomföra beställningen. Vid beställningstillfället väljer köparen betalningsmetod för beställningen. Ett villkor för att göra en beställning är att acceptera användarvillkoren, vilka köparen bör ha läst innan. Vid eventuella frågor om användarvillkoren kan köparen kontakta säljaren. 
  1. Köparen måste ange sanningsenliga personuppgifter i beställningsformuläret. Köparen ansvarar för att lämna falska personuppgifter. Säljaren förbehåller sig rätten att hålla tillbaka genomförandet av en beställning om köparen har angett falska uppgifter eller om dessa uppgifter ger upphov till berättigade tvivel om deras korrekthet. I sådant fall kommer köparen att informeras via telefon eller e-post om säljarens tvivel. Köparen har rätt att förklara alla omständigheter som rör kontrollen av de angivna uppgifternas riktighet. Om säljaren inte har kontaktuppgifter för att kunna nå köparen, kommer säljaren att ge all förklaring efter att köparen har tagit kontakt. 
  1. Köparen intygar att alla uppgifter som denne har angett i beställningsformuläret är sanna, medan säljaren inte är skyldig att verifiera deras riktighet, även om säljaren har rätt att göra det enligt § 5.6. 
  1. Beställningsprocessen avslutas genom att klicka på knappen för att slutföra beställningen. Genom att klicka på knappen för att slutföra beställningen gör köparen ett erbjudande om att köpa de valda varorna från säljaren enligt villkoren som anges i beställningsformuläret. 

§ 6. Pris och betalning 

  1. De aktuellt tillgängliga betalningsmetoderna (inklusive kortbetalningssystem) för beställningen beskrivs på webbplatsen och presenteras för köparen vid beställningstillfället. 
  1. Betalningen för beställningen ska göras inom 30 dagar från beställningsdatumet. Efter denna tidsfrist kan säljaren anta att köparen har avstått från köpet av varorna och avbryta beställningen. 
  1. Om köparen begär en faktura kommer den att skickas elektroniskt till den e-postadress som angetts i beställningsformuläret. 
  1. Alla priser som visas på webbplatsen är bruttopriser (inklusive moms). 

§ 7. Kampanjer 

  1. Säljaren har rätt att erbjuda köpare rabatter, prisnedsättningar eller andra förmåner i samband med priset enligt eget val, särskilt som en del av en organiserad kampanj. 
  1. Köparen har ingen rätt att begära rabatter, prisnedsättningar eller andra förmåner som inte härrör från en kampanj. 
  1. En kampanj där köparen får en vara ”gratis” innebär att det totala värdet av varorna i kundvagnen minskas med värdet av den gratis varan. 
  1. Vid en procentuell rabatt på nästa (t.ex. andra eller tredje) vara i kundvagnen är villkoret för att få rabatten att det läggs till det minimum antal varor som krävs i kundvagnen. Om ett multipel av det minimala kravet läggs till i kundvagnen, kommer rabatten att tillämpas på det antal varor som motsvarar multipeln av det minsta nödvändiga antalet varor. 
  1. Vid en rabattkampanj som omfattar mer än en vara beräknas rabatten på det billigaste varans pris. 
  1. Rabatten tillämpas efter att rabattkoden har angetts och bekräftats i kundvagnen. 
  1. Rabatten gäller inte för tillbehör som säljs på webbplatsen som tillägg till varor. 
  1. Rabattkampanjen kombineras med andra kampanjer som innebär en prissänkning av varor eller en viss varugrupp på webbplatsen. 
  1. Rabattkampanjen kan inte kombineras med andra rabattkoder. 
  1. Kampanjen gäller under den period som anges på www.bimago.se eller tills lagret är slut. 
  1. Om köparen på grund av att de återkallar ett avtal som inkluderar varor som omfattas av en kampanj inte längre uppfyller villkoren för att utnyttja kampanjen, har säljaren rätt att erhålla det ordinarie priset för de varor som köparen behåller, vilket var gällande vid tidpunkten för beställningen. Säljarens krav på betalning av det ordinarie priset för de varor som köparen behåller förfaller 14 dagar efter att köparen mottagit ett meddelande om återkallelse från köpeavtalet. I sådant fall kommer säljaren att återbetala köparen beloppet för de returnerade varorna, minus skillnaden mellan det ordinarie priset för de varor som köparen behåller och det rabatterade priset som köparen betalat. Köparen kan också återkalla hela beställningen. 
  1. Vid varje information om en prissänkning på varor kommer säljaren, utöver informationen om det sänkta priset, även att ange den lägsta prisinformation som var gällande under de 30 dagarna före prissänkningen. Om en vara har erbjudits till försäljning i mindre än 30 dagar, kommer säljaren att ange den lägsta prisinformationen från den första erbjudandedagen fram till prissänkningen. 

§ 8. Rabattkoder 

  1. En rabattkod kan vara i tryckt eller digital form. 
  1. Säljaren utfärdar inga dubbletter för skadade eller förlorade rabattkoder som tillhandahållits köparen i tryckt form. 
  1. Rabattkoden har ett angivet bruttonominellt värde eller en procentuell rabatt som anges i beskrivningen av rabattkoden på webbplatsen. 
  1. Rabattkoden kan inte bytas mot kontanter eller andra motsvarigheter. 
  1. Rabattkoden kan användas som betalningsmedel för en beställning som gjorts av köparen genom att koden anges i det avsedda fältet, enligt instruktionerna på beställningsformulärssidan, men den kan inte bytas mot pengar, varken helt eller delvis. 
  1. Om det belopp som ska betalas för beställningen är lägre än värdet på rabattkoden, återbetalar inte säljaren mellanskillnaden till köparen. Om det belopp som ska betalas för beställningen överstiger värdet på rabattkoden, måste köparen betala mellanskillnaden. 
  1. Användningen av en rabattkod kan begränsas till vissa varor eller varugrupper. Begränsningarna som är förknippade med rabattkoden anges alltid i beskrivningen av rabattkoden på webbplatsen. 
  1. En rabattkod kan endast användas en gång. 
  1. En rabattkod kan ha ett utgångsdatum, efter vilket användning inte längre är möjligt. 

§ 9. Orderhantering för varor 

  1. Orderhantering innebär att produktionen påbörjas, att de beställda varorna sammanställs, att de packas för leverans till köparen och att försändelsen skickas till köparen enligt den leveransmetod som köparen har valt. 
  1. Köparen står för leveranskostnaden, om inte annat anges i informationen som presenteras för köparen på webbplatsen. 
  1. Vid leverans till en destination utanför Europeiska unionens medlemsländer kommer inköpspriset för varorna att ökas i enlighet med de tillämpliga tullavgifter, skatter och andra avgifter som kan tillkomma vid försändelser utanför Europeiska unionen. 
  1. En beställning anses vara slutförd när försändelsen har skickats till köparen (överlämnad till transportören ansvarig för leveransen). Vid leverans via transportör informerar säljaren köparen om att varorna har förberetts för leverans och att försändelsen har överlämnats till transportören. Det exakta leveransdatumet för varorna bestäms av transportören, om inte transportören tillåter köparen att exakt ange datum och tid för leveransen. Om transportören erbjuder denna funktion kommer säljaren att förse köparen med de nödvändiga uppgifterna för att spåra försändelsen, inklusive en länk till transportörens webbplats eller applikation. 
  1. Köparen är skyldig att undersöka försändelsen omedelbart och på det sätt som är vanligt för försändelser av denna typ. Om köparen upptäcker att varorna har förlorats eller skadats under transporten måste köparen vidta alla nödvändiga åtgärder för att fastställa transportörens ansvar, till exempel genom att upprätta en skadeanmälan (enligt artikel 545 § 2 i civillagen). 
  1. Leveranstiden för beställningen anges vid varje vara. De beställda varorna bör levereras till konsumenten eller PNPK inom 30 dagar, om inte en längre tidsfrist uttryckligen anges av säljaren i varubeskrivningen. I sådana fall godkänner köparen vid beställningen den längre leveranstiden som anges i varubeskrivningen. 
  1. Om köparen beställer varor med olika leveranstider är den längsta leveranstiden för hela beställningen bindande för säljaren. Säljaren kan dock föreslå att beställningen delas upp i flera separata försändelser för att påskynda leveransen av en del av varorna. 

§ 10. Ångerrätt för konsument eller PNPK utan anledning 

  1. Konsumenten eller PNPK har rätt att ångra avtalet som ingåtts via webbplatsen utan att ange någon anledning inom: 
    1. 14 dagar från den dag då konsumenten eller PNPK eller en tredje part som anges av konsumenten eller PNPK, som inte är transportören, tar varorna i besittning. Om avtalet omfattar flera varor som levereras separat, i partier eller i delar, räknas ångerfristen från det att den sista varan, partiet eller delen tagits i besittning; 
    2. 14 dagar från dagen för avtalsingåendet – i fallet med andra avtal än köpeavtal för varor. 
  2. Ångerrätten gäller inte för avtal där föremålet för prestationen är: 
    1. Varor som, efter leverans, på grund av deras natur, har blivit oskiljaktigt sammanblandade med andra föremål; 
    2. Varor som tillverkas för att tillgodose konsumentens eller PNPK  individuella behov. 
  1. För att ångra avtalet måste konsumenten eller PNPK informera säljaren om sitt beslut att ångra avtalet genom ett tydligt uttalande – till exempel genom ett brev skickat per post eller via e-post. 
  1. Konsumenten eller PNPK kan använda det standardformulär för ångerrätt som finns tillgängligt på www.bimago.se/kundservice/returpolicy, men det är inte obligatoriskt. 
  1. För att ångerfristen ska hållas räcker det att konsumenten eller PNPK skickar information om utövandet av ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut. 
  1. Konsumenten eller PNPK är skyldig att returnera varorna till säljaren eller överlämna dem till en person som är auktoriserad av säljaren att ta emot dem utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från den dag då konsumenten eller PNPK ångrade avtalet. Fristen anses ha hållits om varorna skickas innan 14-dagarsperioden har löpt ut. 
  1. Konsumenten eller PNPK står för de direkta kostnaderna för retur av varorna. 
  1. Vid ångerrätt återbetalar säljaren konsumenten eller PNPK alla betalningar som erhållits från konsumenten eller PNPK, inklusive leveranskostnader (förutom de extra kostnader som uppkommit till följd av att konsumenten eller PNPK valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransmetod som erbjudits vid beställningstillfället), utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då säljaren informerades om konsumentens eller PNPK 

beslut att ångra avtalet. 

  1. Återbetalningen sker med samma betalningsmetoder som användes av konsumenten eller PNPK vid den ursprungliga transaktionen, såvida inte konsumenten eller PNPK uttryckligen har samtyckt till annat. I alla fall ska konsumenten eller PNPK inte betala några avgifter i samband med återbetalningen. 
  1. Säljaren kan hålla inne återbetalningen tills säljaren har fått varorna tillbaka eller tills konsumenten eller PNPK har tillhandahållit bevis på att varorna har skickats tillbaka, beroende på vilket som inträffar först. 
  1. Konsumenten eller PNPK är ansvarig för eventuell minskning av varornas värde till följd av användning som går utöver det som är nödvändigt för att fastställa varornas natur, egenskaper och funktion. Säljaren har rätt att kvitta sitt krav gentemot köparen i detta avseende enligt artikel 498 i civillagen och följande artiklar. 

§ 11. Garanti för defekter och ansvar för varornas överensstämmelse med avtalet 

  1. Den lagstadgade garantin för defekter på varor, som föreskrivs i civilrättslagen, är utesluten för köpeavtal som ingås av köpare som inte är konsumenter eller PNPK. 
  1. För köpeavtal som ingås av konsumenter eller PNPK gäller bestämmelserna om ansvar för varornas överensstämmelse med avtalet, enligt vad som anges i konsumenträttslagen, med hänsyn till bestämmelserna i dessa villkor. 
  1. Säljaren är ansvarig gentemot konsumenter och PNPK för varornas överensstämmelse med avtalet. Överensstämmelsen med avtalet bedöms enligt bestämmelserna i konsumenträttslagen. 

§ 12. Utbyte eller reparation av varor som inte överensstämmer med avtalet 

  1. Om varorna inte överensstämmer med avtalet kan konsumenten eller PNPK begära reparation eller utbyte av varorna. 
  1. Säljaren kan: 
    1. byta ut varorna om konsumenten eller PNPK begär reparation, eller 
    2. reparera varorna om konsumenten eller PNPK begär utbyte, om det är omöjligt att åtgärda varornas överensstämmelse med avtalet på det sätt som konsumenten eller PNPK har valt eller om det skulle medföra oproportionerliga kostnader för säljaren. 
  1. Om reparation och utbyte är omöjliga eller skulle medföra oproportionerliga kostnader för säljaren kan denne vägra att reparera eller byta ut varorna för att få dem att överensstämma med avtalet. 
  1. Konsumenten eller PNPK gör varorna tillgängliga för säljaren för reparation eller utbyte, och säljaren hämtar dem på egen bekostnad. Kostnaderna för reparation eller utbyte, inklusive särskilt portokostnader, transportkostnader, arbetskraft och material, betalas av säljaren. 
  1. Säljaren utför reparation eller utbyte inom rimlig tid, dock senast inom 21 dagar från det att säljaren informerades av konsumenten eller PNPK om varornas bristande överensstämmelse med avtalet och utan större besvär för konsumenten eller PNPK, med hänsyn till varornas art och det syfte för vilket konsumenten eller PNPK köpte dem. 

§ 13. Prisreduktion eller uppsägning av avtalet vid bristande överensstämmelse med avtalet 

  1. Om varorna inte överensstämmer med avtalet kan konsumenten eller PNPK lämna in en förklaring om prisreduktion eller uppsägning av avtalet när: 
    1. säljaren har vägrat att reparera eller byta ut varorna enligt § 12 punkt 3; 
    2. säljaren inte har fått varorna att överensstämma med avtalet; 
    3. varornas bristande överensstämmelse med avtalet kvarstår, trots att säljaren har försökt få varorna att överensstämma med avtalet; 
    4. varornas bristande överensstämmelse med avtalet är så allvarlig att det motiverar en prisreduktion eller uppsägning av avtalet utan att först använda de åtgärder som anges i § 12 punkt 1; 
    5. det är uppenbart från säljarens förklaring eller omständigheterna att säljaren inte kommer att få varorna att överensstämma med avtalet inom rimlig tid eller utan större besvär för konsumenten eller PNPK. 
  1. Det reducerade priset måste stå i proportion till avtalets pris i förhållande till värdet på de varor som inte överensstämmer med avtalet i jämförelse med värdet på de varor som överensstämmer med avtalet. 
  1. Säljaren återbetalar de belopp som förfallit till följd av att konsumenten eller PNPK utnyttjat sin rätt till prisreduktion utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från det att säljaren mottagit konsumentens eller PNPK 

förklaring om prisreduktion. 

  1. Konsumenten eller PNPK kan inte säga upp avtalet om varornas bristande överensstämmelse med avtalet är obetydlig. Det antas att varornas bristande överensstämmelse med avtalet är betydande. 
  1. Om varornas bristande överensstämmelse endast avser vissa av de varor som levererats enligt avtalet kan konsumenten eller PNPK endast säga upp avtalet i förhållande till dessa varor och även i förhållande till andra varor som köpts av konsumenten eller PNPK tillsammans med de varor som inte överensstämmer med avtalet, om det inte rimligen kan förväntas att konsumenten eller PNPK behåller endast de varor som överensstämmer med avtalet. 
  1. Vid uppsägning av avtalet returnerar konsumenten eller PNPK varorna till säljaren på dennes bekostnad. Säljaren återbetalar priset till konsumenten eller PNPK utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från det att säljaren mottagit varorna eller bevis på att de returnerats. 
  1. Säljaren återbetalar priset med samma betalningsmetod som användes vid den ursprungliga transaktionen, om inte konsumenten eller PNPK uttryckligen har gått med på en annan återbetalningsmetod som inte medför några kostnader för dem. 

§ 14. Insändning av köparens innehåll 

  1. Genom tjänsten kan köparen skicka in innehåll för lagring på köparens begäran i tjänstens IT-system eller för publicering i tjänsten. 
  1. Det är förbjudet att skicka in köparens innehåll som: 
    1. utgör olagligt innehåll enligt lagen om digitala tjänster (DSA), eller 
    2. strider mot villkoren. 
  1. Köparens innehåll som strider mot villkoren avser innehåll som: 
    1. bryter mot de regler för att publicera recensioner som anges i § 23 i villkoren; 
    2. är irrelevanta för de ämnen som finns tillgängliga i tjänsten; 
    3. duplicerar innehåll som tidigare har publicerats i tjänsten; 
    4. innehåller länkar eller annat skräppostliknande innehåll; 
    5. används för att bedriva verksamhet som konkurrerar med säljaren, såsom att marknadsföra konkurrerande webbplatser; 
    6. används för att genomföra förbjudna reklam-, marknadsförings- eller kampanjaktiviteter, särskilt genom att placera annonser, sälja eller marknadsföra produkter, tjänster, projekt eller insamlingar; 
    7. används för olagliga aktiviteter, såsom bedrägeri eller insamling av pengar från andra köpare; 
    8. förtalar eller förolämpar tredje part; 
    9. kränker tredje parts personliga rättigheter; 
    10. bryter mot tredje parts upphovsrätt; 
    11. innehåller vulgära eller andra stötande element; 
    12. på annat sätt bryter mot gällande lag eller god sed. 
  1. Om säljaren får kännedom om misstanke om ett brott eller en överträdelse som begåtts av köparen i samband med det insända innehållet är säljaren skyldig att informera de relevanta myndigheterna och tillhandahålla dem köparens data. Detsamma gäller om myndigheter eller offentliga organ begär att säljaren tillhandahåller köparens data, särskilt för pågående civil- eller straffrättsliga förfaranden. 

§ 15. Moderering av köparens innehåll 

  1. Säljaren kan när som helst verifiera köparens innehåll. Säljaren utför verifieringen objektivt, opartiskt och med tillbörlig omsorg. Säljaren har ingen skyldighet att förhandsgranska köparens innehåll, särskilt genom förebyggande kontroller (t.ex. inom ramen för föregående godkännande av köparens innehåll) eller någon annan form av verifiering av köparens innehåll. 
  1. Vid överträdelse av villkoren kan köparens innehåll blockeras och bli osynligt för andra köpare eller tas bort från tjänsten. 
  1. Vid blockering eller borttagning av köparens innehåll informerar säljaren omedelbart köparen som skickade in det blockerade eller borttagna innehållet och ger en motivering för sitt beslut. 
  1. Vid blockering eller borttagning av köparens innehåll som bryter mot villkoren kan köparen som skickade in innehållet överklaga enligt de regler som beskrivs i § 18 i villkoren. 
  1. Säljaren garanterar att överklaganden som rör köparens innehåll inte kommer att behandlas automatiskt – säljarens personal kommer att granska giltigheten av blockering eller borttagning av köparens innehåll. 

§ 16. Anmälan av köparens innehåll 

  1. Varje person eller enhet kan anmäla närvaron av köparens innehåll i tjänsten som de anser utgör olagligt innehåll enligt lagen om digitala tjänster (DSA) till säljaren. 
  1. Anmälan kan skickas via e-post till: info@bimago.se
  1. Anmälan måste innehålla alla element som krävs enligt lagen om digitala tjänster (DSA), såsom: 
    1. en tillräckligt motiverad förklaring till varför personen eller enheten hävdar att köparens innehåll bryter mot villkoren; 
    2. en tydlig indikation på den exakta elektroniska platsen för informationen, till exempel en exakt URL-adress och vid behov ytterligare information för att identifiera köparens innehåll; 
    3. namn och e-postadress till den person eller enhet som gör anmälan, om inte anmälan avser innehåll som är kopplat till något av brotten i artiklarna 3–7 i direktiv 2011/93/EU; 
    4. en förklaring som bekräftar att personen eller enheten som gör anmälan i god tro anser att de uppgifter och anklagelser som ingår i anmälan är korrekta och fullständiga. 
  1. Köpare kan använda anmälningsformuläret som finns på https://www.bimago.se/om-oss/kontakt och välja ämnet "Anmälan av köparens innehåll". 
  1. Efter mottagandet av anmälan bekräftar säljaren omedelbart mottagandet till den anmälande personen – via e-post till den angivna e-postadressen. Om anmälan är ofullständig eller innehåller fel kan säljaren be den anmälande personen att komplettera eller korrigera anmälan. Om den anmälande personen inte kompletterar eller korrigerar anmälan senast inom 14 dagar efter säljarens begäran, kommer anmälan inte att behandlas. 
  1. Verifiering av köparens innehåll av säljaren sker senast 14 dagar efter mottagandet av en fullständig och korrekt anmälan. Säljaren utför verifieringen objektivt och med tillbörlig omsorg. Säljaren kan begära ytterligare information eller dokument från den anmälande personen, t.ex. bevis som bekräftar äganderätten som de verifierade köparens innehåll eventuellt kränker. 
  1. Under verifieringen kan säljaren blockera köparens innehåll så att det blir osynligt för andra köpare. 
  1. Efter verifieringen kan säljaren permanent blockera eller ta bort köparens innehåll om det bedöms bryta mot villkoren eller fastställa att köparens innehåll inte bryter mot villkoren. Om tidigare blockerade köparens innehåll bedöms följa villkoren återställer säljaren omedelbart köparens innehåll och informerar den anmälande personen, med motivering för sitt beslut. 
  1. Vid blockering eller borttagning av köparens innehåll informerar säljaren omedelbart både den anmälande personen och köparen som skickade in det blockerade eller borttagna innehållet och ger en motivering för sitt beslut. 
  1. Vid blockering eller borttagning av köparens innehåll som strider mot villkoren eller vägran att blockera eller ta bort innehållet kan både den anmälande personen och köparen som skickade in innehållet överklaga beslutet enligt reglerna som beskrivs i § 18 i villkoren. 
  1. Säljaren garanterar att alla överklaganden som rör köparens innehåll inte kommer att behandlas automatiskt – säljarens personal kommer att granska giltigheten av blockering eller borttagning av köparens innehåll. 

§ 17. Sanktioner för otillåtet Köpinnehåll 

  1. Om en Köpare använder Tjänsten i strid med villkoren genom att överföra något Köpinnehåll som strider mot villkoren, kan Säljaren: 
    1. Spärra Köparens konto; 
    2. Permanent ta bort Köparens konto; 
    3. Tillfälligt avbryta Köparens tillgång till vissa funktioner i Tjänsten; 
    4. Permanent förhindra Köparen från att använda vissa funktioner i Tjänsten. 
  1. Valet av åtgärd enligt punkt 1 beror på omständigheterna i fallet och allvaret i överträdelsen som Köparen har gjort vid användningen av Tjänsten. Dessa åtgärder är oberoende av andra åtgärder som Säljaren kan vidta i förhållande till Köparens innehåll, såsom att spärra tillgången till eller permanent ta bort Köparens innehåll. 
  1. Vid valet av åtgärd enligt punkt 1 handlar Säljaren med vederbörlig omsorg, objektivt, proportionerligt och med vederbörlig hänsyn till rättigheter och legitima intressen för alla berörda parter. 
  1. Köparens konto kan spärras eller användningen av vissa funktioner i Tjänsten kan avbrytas för en period mellan 5 och 30 dagar. Efter den angivna perioden kommer Säljaren att häva spärren på Köparens konto eller återställa tillgången till de funktioner i Tjänsten som var avbrutna. 
  1. Vid tillämpningen av åtgärden som anges i punkt 1 kan Köparen, som åtgärden har vidtagits mot, överklaga enligt de regler som beskrivs i § 22 i villkoren. 
  1. Säljaren säkerställer att alla överklaganden i fråga om tillämpningen av åtgärden enligt punkt 1 inte behandlas automatiskt – Säljarens personal ansvarar för att granska giltigheten av den åtgärd som vidtagits. 

§ 18. Överklaganden 

  1. I händelse av att: 
    1. Säljaren inte har spärrat eller tagit bort Köparens innehåll trots att det har rapporterats av en annan Köpare eller tredje part; 
    2. Köparens innehåll har spärrats eller tagits bort i strid med villkoren; 
    3. Säljaren har vidtagit några sanktioner mot Köparen i samband med Köparens innehåll; 
    4. Köparen som har skickat in innehållet, eller personen som har rapporterat Köparens innehåll för granskning, kan överklaga. 
  1. Varje beslut av Säljaren som är kopplat till Köparens innehåll måste inkludera en motivering som möjliggör ett överklagande – utom i fall där Säljaren har fått en order från en relevant myndighet eller offentlig instans avseende Köparens innehåll. Motiveringen måste uppfylla kraven i EU förordning om digitala tjänster (DSA) och innehålla information såsom: 
    1. Angivande om beslutet innefattar borttagning av Köparens innehåll, förhindrande av tillgång till det, de-rankning eller begränsning av synligheten för Köparens innehåll, eller avstängning eller avslutande av betalningar som hänför sig till sådant Köparinnehåll, eller tillämpning av andra åtgärder enligt villkoren i förhållande till sådant Köparinnehåll, samt, i förekommande fall, det geografiska området och giltighetsperioden för beslutet; 
    2. De fakta och omständigheter som beslutet grundas på, inklusive, om tillämpligt, om beslutet togs baserat på en rapport från en annan Köpare eller tredje part eller på frivilliga kontroller, och, om absolut nödvändigt, identiteten hos den rapporterande tredje parten; 
    3. Information om användningen av automatiserade medel vid beslutet, inklusive information om huruvida beslutet fattades i fråga om Köparens innehåll som upptäcktes eller identifierades med hjälp av automatiserade medel; 
    4. Om beslutet avser potentiellt otillåtet Köparinnehåll, en angivelse av den rättsliga eller avtalsmässiga grunden för beslutet, samt förklaringar om varför Köparens innehåll anses vara otillåtet; 
    5. Tydlig och användarvänlig information om Köparens eller den rapporterande partens rättigheter att överklaga beslutet. 
  1. Ett överklagande kan lämnas in genom att skicka överklagandet: 
    1. Till e-postadressen info@bimago.se
    2. Skriftligen, helst med rekommenderat brev – till Säljarens huvudkontorsadress. 
  1. Överklagandet ska innehålla: 
    1. Den överklagandes namn (eller företagsnamn, om tillämpligt); 
    2. Kontaktuppgifter; 
    3. En detaljerad motivering till varför den överklagande anser att Säljarens beslut var felaktigt och bör ändras. 
  2. Efter mottagandet av överklagandet kommer Säljaren omedelbart att bekräfta mottagandet – elektroniskt till den angivna e-postadressen. 
  1. Överklaganden granskas inom 14 dagar från inlämnandet. 

§ 19. Recensioner 

  1. Säljaren ger Köparen möjlighet att publicera en recension av Produkten via dedikerade onlineportaler i Tjänsten. 
  1. Funktionen för att publicera en recension av Produkten är tillgänglig efter att ett Köpeavtal för Produkten har ingåtts, vilket säkerställer att recensioner inte publiceras av Köpare som inte har köpt Produkten. Det är också förbjudet för Köpare att publicera en recension om de inte har använt Produkten på ett sätt som gör att de kan ge en objektiv recension. 
  1. Köparen bör formulera recensionen rättvist, ärligt och sakligt, så korrekt som möjligt språkligt och utan användning av vulgära eller andra uttryck som allmänt anses stötande. 
  1. En recension som publiceras av Köparen betraktas som Köparinnehåll. Därför kan Säljaren moderera recensioner enligt reglerna i § 15 i villkoren, och alla som surfar på Tjänsten kan rapportera en recension som bryter mot villkoren enligt reglerna i § 16 i villkoren. 
  1. Säljaren kan självständigt publicera recensioner av Produkter som samlats in på annat sätt än genom recensioner publicerade av Köparen enligt ovanstående villkor. 
  1. Säljaren förklarar att de recensioner som publiceras av Säljaren enligt punkt 5 och 6 kan komma från personer som inte har köpt Produkterna. I sådana fall kommer recensionerna att tydligt och otvetydigt markeras som reklam. 
  1. Recensioner som nämns i punkt 5 och 6 betraktas inte som Köparinnehåll, men alla som surfar på Tjänsten och anser att en viss recension bryter mot villkoren kan rapportera den för granskning enligt reglerna i § 16 i villkoren. 

§ 20. Personuppgifter och cookies 

  1. Personuppgiftsansvarig för Köparens personuppgifter är Säljaren. 
  1. Tjänsten använder cookies-teknologi. 
  1. Detaljer om personuppgifter och cookies beskrivs i integritetspolicyn, som finns tillgänglig på https://www.bimago.se/kundservice/integritetspolicy

§ 21. Immateriella rättigheter 

  1. Säljaren informerar Köparen om att allt innehåll som finns tillgängligt på Tjänstens sidor, Digitalt Innehåll och delar av Produkterna (t.ex. etikettens grafiska design) kan utgöra verk enligt upphovsrättslagen från den 4 februari 1994, till vilken upphovsrätten innehas av Säljaren eller andra berättigade enheter, samt databaser som skyddas enligt lagstiftningen om skydd av databaser. 
  1. Säljaren informerar Köparen om att användning av upphovsrättsskyddat innehåll eller användning av databaser av Köparen utan Säljarens eller en annan berättigad enhets samtycke, förutom användning inom ramen för laglig användning, utgör ett intrång i immateriella rättigheter och kan leda till civilrättsligt eller straffrättsligt ansvar. 
  1. Säljaren kan ingå ett separat licensavtal med Köparen om användning av innehåll eller databaser som tillhör Säljaren (t.ex. genom användning av produktfotografier, användning av produktbeskrivningar osv.). För att ingå ett sådant avtal bör Köparen kontakta Säljaren med ett förslag på licensavtal genom att informera Säljaren, särskilt om de syften för vilka de avser att använda det innehåll eller de databaser som tillhör Säljaren, och den förväntade användningstiden. Efter mottagandet av ett sådant förslag kommer Säljaren att presentera ett erbjudande i enlighet med sin licenspolicy. 

§ 22. Alternativ tvistlösning och utomrättsliga reklamationsförfaranden 

  1. Konsumenter har möjlighet att använda alternativa tvistlösningsmetoder. Konsumenter kan bland annat: 
    1. Kontakta en permanent skiljedomstol för att lösa tvisten som härrör från det ingångna avtalet; 
    2. Kontakta den relevanta statliga inspektören för att inleda ett medlingsförfarande för att i godo lösa tvisten mellan Köparen och Säljaren; 
    3. Begära hjälp från en nationell eller lokal konsumentorganisation. 
  1. Detaljerad information om alternativa tvistlösningsmetoder kan erhållas från webbplatserna för de relevanta statliga myndigheterna eller konsumentskyddsorganisationerna. 
  1. Konsumenter kan också använda ODR-plattformen, som är tillgänglig på http://ec.europa.eu/consumers/odr. Plattformen används för att lösa tvister mellan konsumenter och företag som söker utomrättslig lösning av tvister rörande avtalsförpliktelser som härrör från onlineförsäljning eller tjänsteavtal. 

§ 23. Reklamationer och förfrågningar 

  1. Varje Köpare har rätt att lämna in en reklamation i frågor som rör funktionaliteten i Tjänsten eller utförandet av avtalet. För att underlätta för Konsumenten eller PNPK att utöva sina rättigheter i samband med Säljarens ansvar för Produktens överensstämmelse med avtalet, har Säljaren förberett ett reklamationsformulär som Konsumenten eller PNPK kan använda. Formuläret finns tillgängligt på https://www.bimago.se/om-oss/kontakt
  1. Reklamationer ska lämnas till Säljaren via e-post till info@bimago.se eller via https://www.bimago.se/om-oss/kontakt
  1. Reklamationer från Köpare behandlas så snabbt som möjligt, dock senast inom 14 dagar från mottagandet av reklamationen av Säljaren. 
  1. Svar på reklamationen kommer att skickas till Köparen till den kontaktinformation som Köparen angav vid inlämningen av reklamationen. 

§ 24. Slutbestämmelser 

  1. Säljaren förbehåller sig rätten att införa och återkalla erbjudanden, kampanjer och att ändra priser på Tjänsten utan att det påverkar Köparens rättigheter, särskilt villkoren för avtal som ingåtts innan ändringen gjordes. 
  1. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra villkoren av viktiga skäl, såsom: 
    1. Ändringar i villkoren för leverans av Produkter; 
    2. Behovet av att anpassa villkoren till ändringar i lagstiftningen; 
    3. Behovet av att anpassa villkoren till beslut, dom eller annat avgörande av en behörig domstol eller myndighet; 
    4. Behovet av att uppfylla en juridisk skyldighet som åligger Säljaren; 
    5. Redaktionella ändringar. 
  1. Om Säljaren har Köparens e-postadress kommer Köparen att få ett e-postmeddelande om ändringar i villkoren. 
  1. Försäljningsavtal för Produkter regleras av de villkor som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. 
  1. När det gäller Elektroniska tjänster, om Köparen inte accepterar ändringarna i villkoren, kan de avbryta användningen av de Elektroniska tjänsterna utan att ådra sig några kostnader, t.ex. avbryta prenumerationen på nyhetsbrevet eller sluta surfa på offentligt tillgängligt innehåll på Tjänsten. 
  1. Ändringar i villkoren påverkar inte de rättigheter som förvärvats av Köparen före dagen då ändringarna trädde i kraft. 
  1. Alla tvister relaterade till avtal som ingåtts via Tjänsten kommer att avgöras av svensk domstol. Denna bestämmelse gäller inte för Konsumenter och PNPK, där domstolens behörighet fastställs enligt allmänna regler. 
  1. Dessa villkor träder i kraft den 1 november 2024.